Jak często w trakcie snu Twoje dziecko budzi się z krzykiem? Złe sny mogą zacząć pojawiać się u dzieci rocznych czy półtorarocznych. Zwykle koszmary senne u dzieci pojawiają się w drugiej części nocy lub nad ranem. Choć koszmary senne nie mają znaczącego wpływu na jakość życia dziecka generalnie, gdy epizod lęku nocnego i koszmaru ma miejsce często, staje się zmorą nie tylko dla dziecka, ale i dla rodziców.

Czym są koszmary senne? Czym są lęki nocne u dzieci? Sprawdź, kiedy najczęściej występują epizody lęku 

W początkowych latach życia większość dzieci ma problem z odróżnieniem rzeczywistości od snu, zatem będą nie tylko się wybudzać, ale i żywo reagować. Badania wskazują, że nocne koszmary najczęściej występują w drugiej połowie snu i nad ranem. Koszmary senne pojawiają się w fazie snu REM, inaczej – lekkiej fazie snu. To w fazie REM dziecko może się wybudzić z jednoczesnym napadem płaczu. Pamiętaj, że pojawiające się koszmary senne u dzieci to zwykle normalny etap rozwoju i w większości przypadków nie ma się czym martwić.

Koszmary nocne u dzieci – przyczyny lęków nocnych oraz przyczyny koszmarów sennych u dzieci

Przyczyny koszmarów sennych u dzieci mogą być różne. Nasilenie zaburzeń snu i występowanie koszmarów sennych może się wiązać z chorobą, ząbkowaniem, przemęczeniem, przegrzaniem czy brakiem wieczornej rutyny. Jeśli występują u dzieci w wieku szkolnym, mogą wynikać m.in. z grania w gry komputerowe obfitujące w przemoc. Mogą mieć związek ze skokami rozwojowymi, towarzyszyć zespołowi stresu pourazowego lub wynikać np. ze zmiany przedszkola, szkoły lub stresu związanego z ogólną sytuacją dziecka i rodziny. 

Jak pomóc dziecku przy koszmarach sennych i lękach nocnych?

Jak radzić sobie z koszmarami sennymi? Zwykle, gdy dziecko się obudzi i doświadcza takiego napadu lęku, nie wie, co się wokół niego dzieje. Zdaje się nie odróżniać jawy od snu, nie poznając rodzica. Warto wówczas przytulić dziecko, ponosić je, powtarzając łagodnym głosem, że nic się nie dzieje. Dopiero ciągłe, kilkunastominutowe powtarzanie takiej mantry uspokoi Twojego malucha. 

Pamiętaj, że jakość snu jest bardzo ważna. Jak zadbać o higienę snu i pomóc dziecku zasnąć? W przypadku starszych dzieci przede wszystkim wprowadź bezwzględny zakaz oglądania brutalnych filmów oraz sprawdź, w jakiego rodzaju gry komputerowe gra Twoje dziecko. Zamiast tego przed snem postawcie na czytanie i słuchanie opowieści. Wyciszonemu dziecku o wiele łatwiej będzie zasypiać. Kładź dziecko do łóżka o podobnej porze. Zasnąć pomóc mu może melisa i ekstrakt z lipy. W przypadku długo nawracających koszmarów sennych należy rozważyć psychoterapię.

Marzy Ci się piękny, zdrowy uśmiech? Zadbaj o zęby stosując właściwą dietę!

Czujesz się zestresowana i masz trudności z zasypianiem? Sprawdź jak sobie z tym radzić.

Więcej porad jak dbać o zdrowie Twoje i Twojego dziecka znajdziesz tutaj.