Pierwsze dni a nawet miesiące macierzyństwa mogą być wyjątkowo ciężkie. Baby blues, brak snu, milion obaw a do tego wymagający maluch i nowa rola w której nie tak łatwo się odnaleźć. Warto już na etapie ciąży zwolnić i zaplanować sobie ten wyjątkowy czas, jako okres, w którym nie da się ukryć, wszystko będzie kręciło się w okół malucha, ale w którym Ty jako jego mama również jesteś ważna. Jak to zrobić? Do kogo się udać po wsparcie? I w co warto się zaopatrzyć? Już podpowiadamy.

1.Gadżety ułatwiające karmienie piersią.

Wśród nich znajdziesz zarówno poduszki typu rogal, jak i laktatory, czy pojemniki na pokarm. Robiąc zakupy pamiętaj nie tylko o komforcie dziecka, ale również własnym. Dopisz do listy krem na brodawki, które uczący się jeść ssak może Ci poturbować. Zadbaj o bieliznę i bluzki lub sukienki do karmienia. Na rynku znajdziesz obecnie mnóstwo praktycznych i niezwykle wygodnych a do tego ładnych ubrań. Dzięki nim, nawet po zupełnie nieprzespanej nocy poczujesz się lepiej. 

2. Chusta/Nosidełko

Dzieci dzielą się na te współpracujące i nieodkładalne. Jeśli trafi Ci się taki nieodkładalny egzemplarz, chusta lub nosidełko (nie wisiadło!) mogą uratować Ci życie, zapewniając wolne ręce, dzięki czemu masz możliwość przygotowania sobie posiłku, posprzątania domu czy wyjścia na spacer bez pomocy osób trzecich znoszących Ci z piętra wózek. Dodatkowo kurs chustowania to doskonała okazja do wyjścia z domu i poznania innych kobiet, które są na tym samym etapie macierzyństwa, co Ty. 

3. Bransoletka lub gumka do włosów.

Tak, dobrze czytasz. W całym tym macierzyńskim roztargnieniu bransoletka lub gumka do włosów założona na nadgarstek podpowie Ci, którą piersią ostatnio karmiłaś. Życie młodej mamy jest wystarczająco skomplikowane, by obarczać się jeszcze pamiętaniem o takich rzeczach. Niewyspanie nie wspiera koncentracji, więc może zamiast kwiatów do szpitala poproś gości o ładną, nową bransoletkę.

4. Książki, audiobooki.

Sporo godzin spędzisz na spacerach i podczas karmienia. Aby uatrakcyjnić sobie ten czas, możesz nadrobić zaległości książkowe albo słuchać audiobooków. Pamiętaj o bezpieczeństwie podczas jazdy. Zablokuj kółka w wózku, a jeśli korzystasz ze słuchawek, wybierz bezprzewodowe z technologią przewodnictwa kostnego. Dzięki temu będziesz słyszeć również dźwięki z zewnątrz, a jeśli zdecydujesz się wracać do formy biegając, przydadzą ci się również podczas joggingu.

5. Catering, zakupy i zapas wody.

Cudownie byłoby, gdyby w pierwszych dniach z maluszkiem, ktoś wyręczył cię z obowiązku gotowania. Jeśli nie możesz liczyć w tej kwestii na wsparcie partnera, mamy, teściowej, czy przyjaciółki, rozważ opcję cateringu albo poproś o zrobienie większych zakupów spożywczych. Nie zapominaj również o wodzie, a jeśli karmisz piersią, rozstaw sobie butelki z wodą po domu, bo nigdy nie wiesz, kiedy dopadnie cię pragnienie. 

6. Suplementy diety.

Okres ciąży i karmienia, to szczególny czas dla Twojego organizmu. Przyda mu się wsparcie w postaci witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Podstawą powinna być oczywiście zdrowa i dobrze zbilansowana dieta, ale życie matki szybko i bezkompromisowo rozprawia się z teorią i toczy własnymi ścieżkami. Podczas kontrolnej wizyty u ginekologa, poproś o polecenie Ci suplementów diety, dzięki którym uzupełnisz niedobory, wzmocnisz wypadające włosy i łamliwe paznokcie.

7. Voucher do specjalisty.

W mojej ocenie taki voucher powinna otrzymać każda kobieta, a szczególnie ta, która stara się o dziecko. Mowa o wizycie u fizjoterapeuty uroginekologicznego, który nauczy prawidłowego rozluźniania i napinania mięśni, co ułatwi poród, a także pomoże wyeliminować problem bolesnych stosunków, czy rozejścia spojenia łonowego, którego doświadcza spory procent młodych mam. Fizjoterapeuta uroginekologiczny oceni postawę ciążową a w razie potrzeby koryguje ją, niwelując dolegliwości bólowe. Współpracując z ginekologiem, wspiera również kobiety starające się zajść w upragnioną ciążę.